Alla inlägg den 22 november 2009

Av Jenny - 22 november 2009 16:45

Som jag har sagt tidigare skall den kommande julen gå i Jesu födelse tecken.. Vi ska fira ju för själva julens skull. INTE för julklapparna.. Därför blir det minimalt med klappar i år!! Ungarna står i centrum. Dom kommer givetvis drunkna i julklappar.. Det blir alltid så. Men vi har försökt hålla oss lugna..Sen får vi se hur farmödrar och mormödrar och morfädrar mm gör..


Felix julklapps inköp är idag avklarat. SÅ SKÖNT. Vi köpte:

*En stor polisstation i lego.. Svindyr, men nu har han alla polislegogrejer och han tycker verkligen att det är super kul. Känns som bra leksaker, så länge inte Hilda får tag i dom..

*Ett Scoobi doo 3D brädspel.

*ett robot tvspel.

*Bamse i egypten cd skiva..

Känns som bra och förnuftiga saker.. Lagom!!

Till familjen köpte vi ett hederligt gammalt Hockeyspel..


Jag och Felix spelade lite hockeyspel när han låg på sjukhus.Han tyckte det var urkul. Jag var asproffsig, dvs i förhållande till honom. I hans ögon var jag typ Peter "Foppa" Forsberg.

- Mamma inte visste jag att du var så bra på hockey.. Varför börjar du inte på riktig hockey..

Söta lilla unge som inte förstod att jag var bra bara för att han var så kass. Jag skulle dessutom INTE vara lika bra på den riktiga isen..


Till Hilda köpte vi en lite ynka sugpropps grej som man kan sätta fast på ett bord. Som hon kan sitta och leka med vid tex matbordet.. Stackars lilla barn, EN ynka julklapp... Men va 17, hon e ju så lite att hon inte fattar. Det kommer nog bli nånting mer.. säkert lite kläder och sånt. Leksaker har vi ju tonvis från när Felix var liten. Man kommer ju ändå bara få hålla henne borta från allt papper så hon inte käkar upp det och kvävs..


Jag och Filip ska inte heller köpa massa strunt till varandra. Vi har satt en gräns på max 300 kr.. Jag vet redan vad jag kommer få.. Två stycken dvd filmer.. Han köper alltid dvd filmer och jag blir precis lika arg varje gång.. Det brukar även se ut som om tomtes treåriga lilla nisse slagit in det i all hast..Men som sagt, i år är det inte paketen som är det viktiga...


Det Felix tycker är viktigast av allt på julafton, tom viktigare än att tomten ska komma. Är ni vi spelar klappjakten. Alla har med sig minst två paket. Dom kan inehålla precis vad som helst. Ju finare inslaget desto bättre. Sen sitter alla i en ring på golvet. En tärning går i turordning runt i ringen. Om man slår en etta eller en sexa får man ta ett paket. När alla paket i högen är slut får man plocka av varandra. Det är DÅ speldjävulen flyger i Felix. Han tycker det är så kul. Men man får inte snäll spela bara för att det är barn med. Spelet går på tid. När tiden är ute får man öppna sina paket. OM man har några kvar.. Ju fånigare grejer paketen innehåller ju roligare är det.


Denna julen ska vi njuta av god mat  ( tycker vissa, jag ska njuta av chocklad ), och trevligt sällskap...Det blir en knytkalas jul. Filip har kommit på att vi ska dela upp maten i kostnadspaket. Så lottar vi ut så det blir lika kostnader för alla..Utom för oss vi betalar/köper mer eftersom vi är hos oss..

Jag hoppas detta kommer fungera. Gör det inte det så får vi väl bara käka choklad och julskinka.. Det går bra för mig, det är typ dom grejerna jag gillar på julbordet.. gärna lite knäck också..


Frågan är vem som ska få äran att vara tomte?? I vanliga fall är Filip alltid tomte. Han gör det så bra. Men i år hade det varit kul om nån annan hade varit tomte. Detta är nog året då Felix kommer genomskåda allt.. Lite sorgligt faktiskt..Tänk vad besviken han kommer bli. Fast samtidigt kanske det inte är sunt att tro stenhårt på tomten fram tills man går ut nian..


För sex år sen när jag var höggravid med Felix hade jag och Filip annordnat världens pang jul.

Efter maten när alla hade ätit upp var det dags för tipspromenad. Vi utlovade vääldigt fina hemliga priser. Alla gjorde sitt bästa. Vi hade lite förutspått vem som skulle vinna. Min pappa så klart, han vet ju allt om allt. Men icke. Han var inte så tomte bildad som vi trott( tipspromenaden handlade om tomten ). Istället vann dom vi minst av allt anat. Min suuuper blonda  styvsyster ( hon är inte trög bara väldigt blooooond )och min stybrors dåvarande flickvän..

1a pris var givetvis att agera tomte och dela ut alla julklappar. Gissa om dom blev förvånade. Ingen annan fick veta vad första priset var förrän två blonda galna tjejer utklädda till gammeltomtar tittade in.

Det var även det året vi bakade en julkrubba av pepparkaka och Jesus med familj gjordes i marsipan.. På julafton var det dock någon som ätit upp Jesusbarnets marsipan huvud.. MAN KAN JU GISSA VEM DET VAR!!! Den julen minns min styvdotter Elin( som då var nio år )fortfarande som den bästa hon varit med om.


Vi får se hur vi gör i jul..

Om ändå Peter Haber kunde komma och köra en Rudolf tomte..Det hade varit underbart. Sen kanske Lasse Berghaden hade kunnat sitta på en hög pall med sin guitarr i ett hörn nån stans, och sjunga smöriga julsånger och sjunga " Sträck ut din haaaand, och ta din haaaaand i min....lalallalalallalaalaaaa "

Åhh nu smyger julkänslan på. Ska bli mysigt trots allt julpynt..

  


GOD JUL i förskott, MEGA förskott. Hoppas Lasse hinner hem till alla i jul.


Jenny

Av Jenny - 22 november 2009 10:25

Tacktal: Tack för alla kommentarer. Det är så kul att ni tar er tid att kommentera. Kerstin vinner första pris:) Du kommenterar mest, en stor medalj till dig. Sen blir jag så himla glad när ni skriver att ni gillar min blogg och att den får er att skratta. Kul att mitt ganska tragiska liv får er att må bra;)


Vikt uppgång 0.5 kilo efter fredagens och lördagens frosseri.. Nu är det slut på frosseriet och jag ska minska två kilo i vikt tills på lördag..Det kommer inte synas, men det kommer kännas bättre iaf.

Postkontoret var stängt igår så Falukorvskvinnan fick inte ut sitt paket.. Hoppas innerligt att det kommer ett påminnelse sms på måndag.. Hoppas även att mina peruker kommer på måndag..

Börjar få dyng ångest över räkningar som skall betalas, lön som ska återbetalas ( pga klantig löneassisten..), julklappar som ska köpas, fest som ska anordnas..JULMAT som ska köppas, trots att den inte är god..Åh vad allt blir dyrt..Bäääääää.



Kraaaaam Jenny

Presentation

Omröstning!!

Vad vill ni ha mer av?
 Hemma hos bilder..
 Köptips..
 Lasse Berghagen..
 Jennys liv med Filip o familj..
 Det är bra som det är..

Fråga mig

51 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Jen´s gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards