Alla inlägg den 13 november 2009

Av Jenny - 13 november 2009 23:41

Snart är det jul och Felix önskelista är redan fullsmockad med prylar som han vill ha. Han tror fortfarande stenhårt på tomten.. Han längtar så innerligt till julafton. Han hämtar in posten varje dag i hopp om att det ska ha kommit en ny leksakstidning..

Kan dom sluta skicka hem fler leksakstidningar nu???? Felix har nämligen missförstått det hela lite. Häromdagen satt han med en av sina leksakstidninngar och kryssade i vad HAN önskade sig.. Jag minns själv hur det var. Man ville ha allt. Dom enda sidorna man inte kryssade på var killsidorna..Dom bläddrade man snabbt förbi. Nu är det tvärt om. Så fort Felix bläddrar fram en sida med rosa pryttlar fnyser han och säger, USCH tjejgrejer..


När han hade kryssat varenda pryl i hela tidningen och frågat exakt vad allt kostade. Försökte jag snällt förklara att så där mkt grejer kommer du inte att få.

Han tittade på mig som om jag var helt pantad, och sa:

- Men mamma, jag har redan beställt dom av tomten..

Ojoj. Här har det verkligen gått fel. Han har blandat ihop önskelistan med en beställningslista..

Efter ett lååångt utlägg om att man önskar sig...och att man får se vad man får av tomten, sa han.

-Jaha!! och dom grejerna som jag inte får. Får jag inte för att jag varit dum!!!??

Ännu ett långt utlägg följde..

Min lille prins är inte DUM. Bara lite bråkig och busig och hör tydligen ganska dåligt ( antar jag eftersom han oftast inte gör som jag säger ).

Men det är klart. Här sitter folk och säger år efter år att tomten kommer bara till snälla barn, motsatsen till snälla barn är förståss dumma barn... Alla dessa tomma hot om att, om man inte äter upp sin mat så kommer inte tomten..( jag avskyr när folk säger så, för det är ju inte sant ). Visst kommer tomten. Han kommer alltid, precis efter Kalle..Trots att man aldrig ätit upp den äckliga julmaten..och inte nån äcklig mat som deras ur usla matlagnins mamma gjort under hela året heller.


I år har jag bestämt att julen INTE skall bli hysterisk!

Jag tänker bara köpa julklappar till mina barn och min man och nåt litet till mamma ( ja! mamma du ska få nåt. Nåt pyttelitet, kanske en skål...;) ). Jag och lillebrorsan ska köpa tio stycken trisslotter var och dela på. Detta året vinner vi förhoppningsvis lite mer än 25 kronor.. Men sen är det STOPP. Inte en endaste pryl till!!!

Så här säger jag iofs varje år.. Sen står man där iaf med 0 kr på kontot och tvingas käka julgröt och torr skinka fram tills man får lön i slutet av Januari. Men inte i år. I år ska vi ta vara på högtiden.. Läsa ur bibeln om Jesu födelse, umgås och prata och njuta av barnens glada miner när tomten kommer. ( Hilda kommer troligtvis gallskrika )..

Barnen kommer förståss niga och bocka när dom tar emot julklapparna från tomten. Dom kommer sitta fint och vänta tills alla julklapparna är utdelade. Sen kommer dom tacka tomten så mkt och ge honom en skål med gröt.. När tomten gått river inga barn upp sina paket utan öppnar dom superförsiktigt så att Farmor kan ta till vara på de fina inslagningspapperna. Det kommer alltså inte ligga sönderrivet papper i stora högar som Hilda kan drunkna/försvinna i. Ingen kommer heller svära över spaketsnörena som gör att det tar 100 år att öppna paketen.Inga barn kommer tappa bort sina nya legobitar bland allt papper pga att han varit för ivrig att få upp paketen på EN gång.. Det ska bli en såååå HÄRLIG jul.

Farmor ska sitta lung och ostressad på en stol. Inte en endaste gång kommer hon stirra upp sig över all disk. Hon kommer INTE diska allt för hand, trots att vi har diskmaskin.


Snart är det dags för julpynt. Vi har ofantligt mycket pynt. Varje år bråkar vi om vad vi ska ha uppe. Filip är som en gammal tant och vill ha upp allt, oavsett om det är snyggt eller inte. Jag kan tycka att hans julpyntsgrejer som han gjorde när han var tre har gjort sitt. Nu kanske Felix små knåpade prylar kan få komma fram istället..Helst vill jag inte ha upp nåt, utan pyntar enbart för barnens skull..Filip vill ha julbonader och tomtar högt och lågt. Jag vill att allt skall gå i vitt som vanligt..

Men i år har jag lovat en röd jul.. Det kryper redan i kroppen på mig. Alla dessa pryttlar som ska fram..USCH. Längtar redan tills det skall plockas bort. Men ljusen är mysiga, dom står jag ut med.


Nu ska vi invänta stora plocka fram pyntbråket.. Sen ska jag bara njuta av den avkopplande icke stressfyllda julmånaden..


Jenny

Av Jenny - 13 november 2009 11:50

Jag har en lyxbebis som sover i hundra år.. Sen har jag en mindre lyxig snart sexårigt litet vilddjur.. Idag vaknade han kl 6.00 och frågade om han kunde få gå upp och spela tvspel. Han fick tvångsligga i sängen till kl 7.00 Idag är den stora tvspels dagen..Han får bara spela på fredagar och en timme på torsdagar efter att han har städat sitt rum. Det har han själv dealat fram..Han får dessutom inte spela våldsamma spel där man slåss och sånt. Det finns ett star wars spel på internet som han så gärna vill spela. Men jag ahr sagt nej. Tycker att han kan bli lite äldre först. Häromdagen försökte han lura mig..

- Mamma jag längtar så till Januari.. För då fyller ju jag tio år och då kan jag ju få spela Star Wars..

Försöka går ju..


Då vart det tre dagar kvar till den stora krisen. Ytterligare 3 gram lättare.. Men jag har inte gett upp hoppet om att jag ska gå ner 20 kilo tills på måndag. Jag tror att Gud kommer överraska mig.. Han kommer nog ta mitt fett och ge till dom som behöver det bättre. Fatta vad man kan göra med 20 kilo fett antingen så sätter han det på svältande barn.. Det hade varit bäst, eller så säljar han kanske det dyrt i Hollywood. Fatta hur mycket rynkor man kan släta ut med 20 kilo fett. Då kan han köpa mat till alla svältande barn. Det kanske är bättre..


Jag har fortfarande inte fått veta nåt om mitt jobb till våren. Vet inte om jag kommer tillbaka till samma plats eller om jag KAN gå ner till 75%.. Skitdåligt tycker jag.. Man hade ju behövt planera lite. Hilda kan ju liksom inte lämnas på dagis än..Så nu ska jag tjura lite över det!!


Nu ska jag nog passa på att få nåt gjort här hemma, så länge Felix sitter limmad framför datorn och spelar datorspel..


Jenny

Presentation

Omröstning!!

Vad vill ni ha mer av?
 Hemma hos bilder..
 Köptips..
 Lasse Berghagen..
 Jennys liv med Filip o familj..
 Det är bra som det är..

Fråga mig

51 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Jen´s gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards