Alla inlägg den 18 oktober 2009

Av Jenny - 18 oktober 2009 20:19

Den stora dop dagen. Dagen då vi väljer att uppfostra Hilda i den kristna trooon.. Hallelulja!!

Dagen började förståss lite småstressigt. jag skulle duscha mig och Felix. Filip skulle duscha sig och bada Hilda.. Sen skulle våra 4 natt gäster duscha.. Inte tillsammans utan var för sig ( OM det nu var någon som missuppfattade). Dukade fram en mega frukost. Jag hade ju utlovat hotellstandard för dem som skulle sova här. Så det var bara att kämpa på..

Filip som tidigare i veckan LOVAT, att fixa i ordning sina kläder.. hade inte gjort det utan upptäckte att skjortan som han skulle ha visst var lite smutsig och att byxorna var lite trasiga...GRRRRRR, men jag behöll mitt lugn. Undrar om man kan skicka hem honom till sin mamma på nån typ av omuppfostring. Det hela gick iaf ganska smidigt. Dopet kunde inte direkt börja utan oss om man säger så...


Ca fem i elva var vi framme. Filip fick sin dikt av vimsprästen och Elin var i upplösningstillstånd över sångerna hon skulle sjunga. Hon förhandlade bort en sång.. HMMM.

Jag drog på dopklänningen på Heffaklumps Hilda. Den sprack inte. Ganska cool morsa som inte provar inna kyrkan..

Felix var bekymrad över hur HAN skulle orka stå upp sååå Läääänge utan att dööööööö. Jag försäkrade honom om att det skulle gå jättebra. OM man blev trött i benen kunde han sätta sig ner på altarkanten..


Vi tågade in med prästen och alla glodde på oss. Kändes himla jobbigt när man gled in som värsta Jabba the hut ( eller vad han nu heter i Star Wars).. Kände hur fettet i magen började envisas med att trycka sig över byxlinningen, TYPISKT. Varför lämnade jag mina Bridget Jones trosor hemma. Varför hade jag inte hittat en löst sittande tunika..??? Eller en sopsäck. Gudmors Josse stod smal och smärt brevid med sitt Hollywood leende. Hon höll bly klumpen igenom hela akten..

Felix satte sig i Biskop stolen och bläddrade i en gammal psalm bok.. Den var tydligen tråkig för det fanns INGA bilder. Sen räknade han alla ljus i kyrkan tre ggr och meddelade mig högt och tydligt hur många det fanns..Men det gör inget för JESUS gillar ju barn..

Prästen svamlade lite om Helsingborg och vann farfars hjärta på en gång.

Vi sjöng psalmerna som vi valt. Prästen tyckte dock inte att vi tog i ordentligt..

-Den tar vi en gång till, och nu vill jag se att alla sjunger..sa han som värsta allsångsledaren. Nu tror jag att alla i min släkt är lite kära i vimsprästen.

Han gjorde dopet till en kul grej.. Himlans nöjda med honom.


Efter dopet skulle vi till Strömpis där vi skulle få mat..Dock inte förrän kl 13.00 Eftersom dopet blev flyttat. Det var perfekt för mig och Filip för då hann vi hem och byta om på Hilda, hämta kakor, ta på maginhållare och dyl. Gästerna stod dock utanför restaurangen och huttrade. Jag tror faktiskt att alla ringde och frågade när dem skulle få komma in.


Till sist fick dem komma in. Dem som var allt för blåfrusna fick vi bära upp för trappen;) 

Med lite mat i magen fick folk tillbaka sin normala kroppstemperatur. Folk minglade och umgicks. Det svåraste av allt med så mkt folk som åkt långt är att hinna umgås och prata med alla. Tiden räcker liksom inte riktigt till. Sen är det alltid lika spännande att ha mamma och pappa i samma lokal...Nooot!!


Hilda fick en massa fina presenter. Gudmors Josse hade gjort ett jättefint album till Hilda där hon presenterar sig själv, i hopp om att hon inte ska växa upp och tycka att Josse är en tant..Längst bak fanns ett litet kuvert med två små brilljanter. Hon ska alltså samla ihop till ett eget smycke. Himlans fiffig present. MEN HUUUR, ska jag hålla reda på dem i TJUGO ÅR??? Jag klarade inte ens av att hålla reda på mina teskedar jag fick av min Gudmor (Gudmor Josses mamma ). Undrar om jag ska smälta ner mina skedar till ett smycke;) Nää jag skojar. Dem ska jag ha och röra i kaffet när jag är 75 år.


På kvällen när vi skulle gå och lägga oss satt jag och Filip oss med albumet och läste allt Josse skrivit till alla kort. Filip började nästan lipa. Han har blivit så blödig att man kan tro att han är en klimakterie tant.. Undrar om han är en kvinna egentligen. I morse sa han:

-Du MÅSTE ringa till Josse och tacka. Det var den bästa presenten som man kan ge.VILKEN tur att vi valde henne.. Sen bölade han en skvätt. Jag tyckte också att det var en jättefin, kul och toppen present. Verkligen ASbra. Men jag bölade inte..

Det bästa av ALLT var att hon skrivit att en Gudmor ska hålla sitt Gudbarn med skor genom livet.. Himla bra. För barnskor är lika dyrt som vuxenskor. Jag kommer ringa varje gång hon behöver nya. Ska nog ringa lille Filip också. Han är Gudfar till Felix..Men han har inte köpt några skor.Han ligger alltså efter med ett par..


Josefin!! Jag tror att Hilda kommer bli en sån där tjej som har en heeeeeel garderob med skor. Ett par till varje plagg... Hoppas hon får stora fötter så mamma kan låna:)


Om ni undrar så är dem DOOUBBLE slut. Jag åt tills jag nästan spydde. Filip fick en..bara en. Nu sätter jag igång. Jag ska nämligen ge mig själv en ny kropp i 30 års present..jag kommer bli så glad och överraskad..


Nu måste jag gå och leta efter brillianterna..


jenjen

Av Jenny - 18 oktober 2009 17:44

Japp då var dopet överstökat. Nu kan man andas ut igen. Filip hade Elvisspelning kvällen innan.. Som vanligt.. Tur att jag inte skulle stå och fixa en massa inför morgondagen. Då hade jag troligtvis blivit GAAALEN. Vi hade typ tusen ( kanske lite överdrivet..) gäster söder ifrån som skulle åka upp, Baaara för Hildas dop. Jag tror inte att Hilda hade märkt om dem kom eller inte. Men JAG uppskattar det iaf jätte mkt. Dock fick jag höra att dem trodde att vi skulle gifta oss.. Så det var kanske därför alla kom. Vad besvikna dem måste blivit..


Vi skulle ha en del nattgäster. Men innan vi fick hem folket skulle vi givetvis ordna med en si så där 1000 miljarder onödiga saker. Vi skulle städa, avsluta renovering, köpa nya Elvis glasögon, en medalj till Birger ( han på styleroom..),köpa en kjol till mig, sen skulle tonårs Elin hitta nåt att ha på sig ( oerhört frustrerande inget var bra..).. Köpa sidenband till dopklänningen, tvätta dopklänningen som hade en stor brun fläck i halsen..

Fantastisk framförhållnng. Allt detta skulle hinnas med på drygt två timmar..


Väl hemma tryckte jag i ungarna mat, slängde mig på dammsugaren, dammsög halva huset, plockade iordning lite. Lagade Elviskostymen..Tydligen håller den inte för alla Elvis moves. Det förklarar varför Elvis hade ny kostym vid varje konsert..

Jag hoppades innerligt på att mina fredags gäster skulle vara lite sena. Men ICKE. På pricken kl sex, ringde det på dörren. En hel skara skåningar klampade in. Gudmors Josse och John skulle sova här. Resten skulle vidare och gå på Elvis konsert. Dvs min faster och hennes man, samt min farmor och farfar. Jag hade tipsat min faster om att dem kunde gå på konserten om dom ändå skulle hit. Men då trodde jag kanske inte att dem skulle ta med farmor 80 bast och farfar 83 bast.. Speciellt med tanke på att det hela var på krogen.. Iofs tror jag att det var leg trettio..


Vimsiga skåningar hittar inte så bra i centrala Sverige.. Så jag fick guida dem genom stan. Med hjälp av John som chaffis. Jag har ju fortf inget körkort.. Gudmors Josse fick rycka in som tvåbarns morsa åt två galningar..Lika bra att hon fick känna på Gudmors livet på en gång.


Vi körde till campingen där dem skulle sova, och lät gamlingarnma checka in. Sen visade vi vägen till krogstället. John hittar nu i hela stan och kan närsomhelst knäcka extra genom att köra svarttaxi. Han fick dessutom en uppdatering i mitt såpa liv. Jag tar nu för givet att han är en trogen läsare av min blogg!! Annars kan man lätt missa nåt spännande;)

Vi hämtade upp min lillebrorsa och hans tjej på tågstationen. SEN åkte vi äntligen hem..


Stackars Gudmors Josse hade det inte lätt. Felix hade försökt göra det mesta som han inte får i vanliga fall.. Tex: spela tv spel, käka frusna bär ( utan att tidna dem ), äta obegränsat med glass mm. Han påpekade även hennes naglar som var långa fina, och nog ganska nyfixade. Felix tyckte dock att dem var ALLDELES för långa och att det var dags att klippa av dom.


Farmor hade haft med sig två lådor kakor med dom DOUBBLE ( läses med skånsk dialekt ), det är egentligen biskvier som hon bakar i rutform..Men Farmor kallar dom för dom doouubble. Det är mina absoluta favoritkakor i heeeela världen. Dom är så goda att jag inte kan be om receptet för då skulle jag baka dem hela tiden, till sisst skulle jag dö i fetma. Jag och John åt en låda till nattmat, mmmmmmmmmm vad gott. Resonemanget var att dem måste ta slut FORT.


Kl 23.00 kom pappa o co för att hämta nyckel till Filips mammas lgh i stan ( vi hade slängt ut dem i sin stuga på landet för att göra plats åt familjen). Han fick nyckel och en disktrasa. Filips mamma hade ringt och bett mig skicka med en disktrasa.. För hon hade slängt sin och glömt lägga fram en ny..Det fanns ingen chans i världen att dem skulle kunna hitta hennes tras ställe.. Så här i efterhand undrar man var 17 hon förvarar sina disktrasor..


Ca 00.00 gick vi och la oss. Detta skulle jag gjort kvällen innan:


*Minskat midjemåttet med 20 cm.

*Provat dopklänningen på Hilda.

*Strukit dopklänningen.

*Sytt på banden på dopklänningen.

*Strukit mina kläder.

*Strukit Felix kläder.

*Putsat mina skor.

*Köpt nylonstrumpor.

*Duschat


MEN det gjorde jag inte.. Allt för att göra dopdagen lite mer spännande:)


jenjen

Presentation

Omröstning!!

Vad vill ni ha mer av?
 Hemma hos bilder..
 Köptips..
 Lasse Berghagen..
 Jennys liv med Filip o familj..
 Det är bra som det är..

Fråga mig

51 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Jen´s gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards