Alla inlägg den 11 december 2009

Av Jenny - 11 december 2009 12:50

Se denna först..

http://www.styleroom.se/album/11521


Dom flesta av er har säkert sett honom förut..

Filip skapade en gubbe vid namn Birger för ca två år sen. Han blev till, när hans mamma fyllde 60. Han skulle hitta på nåt kul och spexigt till sin mammas 60 års skiva.. Det roligaste han kunde komma på var en senil, demant gubbe.. Låter lite trist. MEN så kul det blev.


Efter det ha Birger fått hänga med på de flesta fester.

Tex har han: Ddemonstrera hemmet när jag beta testade Ikeas, ikea.se/tv sida.. Han har även blivit inhyrd av diverse företag till olika event och partaj..

JAG har givetvis varit med och stylat gubben. Framförallt hår och mustach..


IGÅR hände nåt väldigt lustigt. Jag och Filip satt på Maxi fiket. Jag vet, ett mkt omysigt fik.. Men Filip var sååååååå huuuuungrig att han vaaar tvuuuungen att ha nåt just precis då..

När vi satt där kom det en gammal gammal man framstapplandes till oss.. Han gick ostadigt med sin käpp. Sen lutade han sig mot Filip och sa på knagglig gammelröst:

-Jaaaag har glömt.............glömt vad det heter..........sån där ............tre lager.....................

I mina öron lät det så här:

- gjgfgifgifgdifvwfhewripofuhp......................
.kwufherhfperuorhg..........

Men Filip fattade precis vad han sa.

-Tre lager sa du....( tanke paus ) du menar lasange..

- Lasange ja just det, så var det jag hade glömt. Svarade gubben och stapplade vidare in i affären med stöd av sin krycka..

Jag och Filip tittade på varann och sa i mun på varandra

-Det var ju Birger.. En riktigt Birger!!

Söta lilla farbrorn.. Tur att han träffade Filip som kunde sånt där gammelspråk. Annars kanske han hade fått gå hem med en burk kattmat eller nåt annat som gamlingar äter..i brist på annat...


Men nu i efterhand är jag lite konfunderad.. HUR kommer det sig att Filip kunde vara så snabbtänkt och fatta på studs att det var lasange han menade. Han har ju aldrig i sitt liv lagat lasange.. Hur kan han då veta att det är tre lager.

Om vi skall spela nån form av gissningsspel, förlorar vi jämt. Även om jag förklarar ur bra som helst och nästan säger ordet i fråga rakt ut.. Då fattar han inget..

Inte heller om jag förklarar hur man tex. bäst sorterar tvätt för att den inte ska färga, eller hur man tilllagar viss mat, eller vad Felix bör ha med för ytterkläder till dagis..

Förstår han bara gammelspråk?? Jag kanske kunde hyrt in gammelgubben som tolk här hemma..Han kanske kunde hjälpt till med kommunikationen. Som betalning hade jag kunnat laga mat åt honom..Då hade han sluppit äta kattmat i tron om att det egentligen var smarrig köttförsås..VARFÖR TOG JAG INTE MED GAMMELGUBBEN HEM????


Äh förresten spelar det ingen roll. För det finns inte en männska som är över 70 år som hör vad jag säger.. När man blir gammal får man sämre hörsel.. De första hörselpartierna som försvinner brukar vara diskanten. Eftersom min ljusa barnröst består av bara diskant. Så hör dom inte ett ord av vad jag försöker säga. OERHÖRT frustrerande. Gammelgubben hade då inte hört vad jag skulle förmedla, istället hade jag suttit hemma med två gammelgubbar som inte gick att kommunicera med.. Hmmm, är det kanske så att Filip inte heller hör diskanten..??


Dagens test: prata så basigt jag kan hela dagen för att se om Filip förstår mig bättre..


Jenny

Presentation

Omröstning!!

Vad vill ni ha mer av?
 Hemma hos bilder..
 Köptips..
 Lasse Berghagen..
 Jennys liv med Filip o familj..
 Det är bra som det är..

Fråga mig

51 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Jen´s gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards