Alla inlägg den 3 december 2009

Av Jenny - 3 december 2009 15:27

Jag var på Lagerhouse härom dagen. Köpte massa totalt onödiga saker. Bla. köpte jag en ny disktrasa med texten " Diska är inget för mig".


Härom kvällen satt jag i köket och googlade, på 15 åriga halta katter. Filip hade gjort glögg och gick in i vardagsrummet för at kolla på nåt super viktigt/tråkigt gubb program.


Rätt vad det var så började det lukta väldigt konstigt.. Vad var det som höll på att hända??

JO! min kära sambo var på gång att elda upp hela huset. Efter att han gjort glögg la han MIN nya snygga disktrasa rakt på plattan utan att stänga av den. Nu vet jag att alla undrar var disktrasan gjorde kvar på spisen.. DET UNDRAR JAG OCKSÅ.. trotts att det var riktigt fuktig tog den fyr ganska fort. Jag ( snabbtänkt som jag är ) tog tag i första bästa verktyg, en sax, och slängde ut den utanför ytterdörren på asfalten. Sen stampade jag ihjäl elden.. Filip kom ut och hälde lite vatten på den för säkerhetsskull.


MIN pappa är brandchef, min brorsa är brandman, min farfar jobbade inom brandförsvaret, min farbror är brandingenjör.. man kan nästan säga att jag också är brandmansbrutta, det är liksom nästan ärftligt i vår släkt. Speciellt med tanke på min räddningsinsats..I min släkt leker man inte med elden ( eller?! det är kanske precis det dom gör..) Tänk när min pappa får reda på Filips ovaksamhet. VAD BESVIKEN han kommer bli...Han kommer säkert kräva att jag gör slut på studs.


Nästa dag när jag skulle plocka undan den släckta disktrasan utanför dörren, hade den givetvis frusit fast i marken. Så nu kan alla som går förbi vårt hus se att "diska, det är inget för mig".. Dom kan även tro att vi är pyromaner..


Jenny

Av Jenny - 3 december 2009 09:49

VEM har bestämt att julen ska vara RÖD?? Jag HATAR rött. Är det pga tomtens röda dräkt, som man ska pynta rött i överflöd?? Hade det inte varit mer logiskt om tomten klädde sig i vitt?! Om man tänker i kamoflage synpunkt.. Annars kanske han blir uppäten av en jättestor isbjörn. Det kanske därför tomten inte kommer på julafton. Kanske därför alla pappor tvingas köpa "tidingen". Tomten ligger kanske halvtuggad i gapet på en isbjörn.

Stackars tomten, ingen som fattar hur han har det. Jag ska genast sy en kritvit tomtedräkt till honom. Dom har en röd tomtebrevlåda på torget som jag kan knöggla ner den i. Tänk vad glad han ska bli. Att inte tomtemor har tänkt på detta. Måsta ju vara lättare att sy en vit tomtedräkt än att sy ihop en söndertuggad tomte varje år..Tomten kommer nog bli så överförtjust att han blir kär i mig och erbjuder mig tomtemors platsen. Tänk....att få leva på julgröt och choklad för resten av livet... mmmmmmmm. Undrar om inte hela tomte släktet har diabetes???!!! Kanske är därför han ser så dåligt..

Tomtemor.. vad ska hon då göra? Hon får väl söka jobb som alla andra..


Varje år i början av december bråkas det hej vilt här hemma. Det stora julbråket handlar om vilket pynt som ska plockas fram. Filip ställer fram tomtar i smyg och jag plockar undan tomtar i smyg.. Så hålls det på och plockas fram och tillbaka hela julen och i bakgrunden spelas ljuv julmusik av Christer Sjögren...


I vanliga fall envisas jag  med att pynta i vitt och silver. Men i år har jag gett vika för den röda färgen. Nu har alla ljusstakar åkt fram, röda filten till soffan samt röda kuddar. Röda julstjärneblommor i fula röda krukor. Adventskalendrar ligger högt och lågt.

Inte en enda tomte har fått göra entre´ännu. Vi väntar tills det är lite närmre jul.

Denna röda uppoffring från min sida handlar om att det år efter år klagas över brist på julkänsla. I år ska dom minsann få julkänsla så dom mår illa. Dom=Filip.


Snart är det dags för jullöpare på borden pepparkaksburkar i överflöd. Tomtar i varje hörn, små pysslade saker från dagis som man får gissa sig till vad det är.. Dagis pysslet är gulligt så länge det kommer från ett barn i dagis åder... Inte när det är en 36 årig karl som envisas med att spika upp pynt som han själv gjorde när han var tre år.


För mig kommer julkänslan när det snöar och huset är fullt av levande ljus. Julgranen ger ganska mycket julkänsla också, och Christer sjögren Carola och alla andra smörsångare. Lasse Berghagen har ju redan en given plats.. Men alla små äckliga tomtar, röda filtar och röda kuddar.. Dom får mig bara att må illa. Det har gått 3 dagar i december, inte en tredjedel av allt pynt är framme. Ändå kryper det i hela kroppen på mig. Hur ska denna julen sluta??? På självaste julafton har vi troligtvis fått så mycket julkänsla att vi ligger kräksjuka hela familjen..Då är det bäst att tomten stannar hemma så han inte blir sjuk,


Jenny


Jenny

Presentation

Omröstning!!

Vad vill ni ha mer av?
 Hemma hos bilder..
 Köptips..
 Lasse Berghagen..
 Jennys liv med Filip o familj..
 Det är bra som det är..

Fråga mig

51 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Jen´s gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards