Direktlänk till inlägg 3 december 2009

Jag gifter mig med tomten..

Av Jenny - 3 december 2009 09:49

VEM har bestämt att julen ska vara RÖD?? Jag HATAR rött. Är det pga tomtens röda dräkt, som man ska pynta rött i överflöd?? Hade det inte varit mer logiskt om tomten klädde sig i vitt?! Om man tänker i kamoflage synpunkt.. Annars kanske han blir uppäten av en jättestor isbjörn. Det kanske därför tomten inte kommer på julafton. Kanske därför alla pappor tvingas köpa "tidingen". Tomten ligger kanske halvtuggad i gapet på en isbjörn.

Stackars tomten, ingen som fattar hur han har det. Jag ska genast sy en kritvit tomtedräkt till honom. Dom har en röd tomtebrevlåda på torget som jag kan knöggla ner den i. Tänk vad glad han ska bli. Att inte tomtemor har tänkt på detta. Måsta ju vara lättare att sy en vit tomtedräkt än att sy ihop en söndertuggad tomte varje år..Tomten kommer nog bli så överförtjust att han blir kär i mig och erbjuder mig tomtemors platsen. Tänk....att få leva på julgröt och choklad för resten av livet... mmmmmmmm. Undrar om inte hela tomte släktet har diabetes???!!! Kanske är därför han ser så dåligt..

Tomtemor.. vad ska hon då göra? Hon får väl söka jobb som alla andra..


Varje år i början av december bråkas det hej vilt här hemma. Det stora julbråket handlar om vilket pynt som ska plockas fram. Filip ställer fram tomtar i smyg och jag plockar undan tomtar i smyg.. Så hålls det på och plockas fram och tillbaka hela julen och i bakgrunden spelas ljuv julmusik av Christer Sjögren...


I vanliga fall envisas jag  med att pynta i vitt och silver. Men i år har jag gett vika för den röda färgen. Nu har alla ljusstakar åkt fram, röda filten till soffan samt röda kuddar. Röda julstjärneblommor i fula röda krukor. Adventskalendrar ligger högt och lågt.

Inte en enda tomte har fått göra entre´ännu. Vi väntar tills det är lite närmre jul.

Denna röda uppoffring från min sida handlar om att det år efter år klagas över brist på julkänsla. I år ska dom minsann få julkänsla så dom mår illa. Dom=Filip.


Snart är det dags för jullöpare på borden pepparkaksburkar i överflöd. Tomtar i varje hörn, små pysslade saker från dagis som man får gissa sig till vad det är.. Dagis pysslet är gulligt så länge det kommer från ett barn i dagis åder... Inte när det är en 36 årig karl som envisas med att spika upp pynt som han själv gjorde när han var tre år.


För mig kommer julkänslan när det snöar och huset är fullt av levande ljus. Julgranen ger ganska mycket julkänsla också, och Christer sjögren Carola och alla andra smörsångare. Lasse Berghagen har ju redan en given plats.. Men alla små äckliga tomtar, röda filtar och röda kuddar.. Dom får mig bara att må illa. Det har gått 3 dagar i december, inte en tredjedel av allt pynt är framme. Ändå kryper det i hela kroppen på mig. Hur ska denna julen sluta??? På självaste julafton har vi troligtvis fått så mycket julkänsla att vi ligger kräksjuka hela familjen..Då är det bäst att tomten stannar hemma så han inte blir sjuk,


Jenny


Jenny

 
 
Kerstin

Kerstin

3 december 2009 14:47

Du har lika mycket julkänsla som jag låter det som... haha! Har inte plockat fram nått alls än. Jo, ett pepparkakshus står på ett bord =)
Ska kolla lite på vad jag tycker ska komma upp men det blir inte mycket i år! Sen ryker det mesta efter julafton... lite KANSKE får vara kvar till nyår.... =)=)

Ciao!

http://elliebellibus.blogg.se

 
Annica

Annica

4 december 2009 12:44

Kära Jenny!
Du har alldeles rätt - det är inte naturligt för tomten att klä sig i rött! Vitt är mycket riktigt hans naturliga kulör (eller möjligen grått). Det var så han såg ut från början, men någongång på 50-talet (tror jag det var) kom företagsjätten Coca-cola och la beslag på hela konceptet "jultomten"! Det var de som gjorde honom röd och så har han förblivit. Och det är faktiskt sant, för det har min syster sagt och hon vet allt!

http://blogg.aftonbladet.se/tullansteori

 
Ola S

Ola S

15 december 2009 01:47

eftersom jag hittade hit så var jag ju bara "tvungen" att plöja flera inlägg, och insåg att jag har faktiskt svaret på en av dina frågor.. nämligen varför julen är röd.
Du hade ju dragit det där om jungfru maria, bedragna Josef och åsnor å så för grabben.. Men det där med färgen har du missat, så här kommer en enkel, men inte helt omöjlig förklaring:
De tre vise männen påstås ha varit judar. Judar som gav bort saker. (bara det är smått otroligt) OM de nu gav bort saker, så grät de antagligen blod över att behöva göra det.
Blod är rött, utom mitt som är nästan blått, men då faller det sig ju självklart att julen blev röd, för att symbolisera de tre vise männens tårar.

Hoppas det bringar ljus över dina funderingar.

*p.s*
Du skriver väldigt kul, och jag kommer garanterat tillbaka
*D.s*

http://ola-stein.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 22 november 2010 14:24

Ni hittar mig här www.janethepain.se   Jag hoppas ni hakar på        ...

Av Jenny - 18 november 2010 23:32

Nu flyttar vi...Hoppas verkligen att alla är med nu..För att hamna rätt klickar ni på adressen www.janethepain.se   Vi ses där:) Passar på att tacka bloggplatsen för denna tiden. Det har varit en fantastisk blogg att använda. Men nu vill jag ha...

Av Jenny - 18 november 2010 22:58

Era tävlingsbidrag är nu publicerade.. Imorgon drar jag en lott:) Visst är de spännande..   Jenny ...

Av Jenny - 18 november 2010 16:56

Här hittar du allt du behöver till stora julbaket.. www.formodesign.se   Något jag borde satsa på i jul är formen till pepparkashuset.. Då kanske det skulle bli mindre svordommar vilket troligtvis skulle resultera i fler julklappar.......

Av Jenny - 18 november 2010 11:01

Nedräkningen fortsätter..1 dag kvar till den stora flytten.. Alltså premiären av nya bloggen;) Har nu alla som vill vara med och tävla om en svart eller vit Tam tam från www.anyhow.se lämnat in sina bidrag?? Imorgon publicerar jag alla kommentar...

Presentation

Omröstning!!

Vad vill ni ha mer av?
 Hemma hos bilder..
 Köptips..
 Lasse Berghagen..
 Jennys liv med Filip o familj..
 Det är bra som det är..

Fråga mig

51 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Jen´s gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards